AT-tema: Ytringsfrihed, benægtelse & hate speech
Fagkombinationer: Historie/samfundsfag/dansk/historie
Mulighed a: dansk + samfundsfag, historie + samfundsfag
Trods omfattende dokumentation og beviser på det modsatte, er der mennesker, som benægter, at visse folkedrab har fundet sted, fx Holocaust. Holocaust-benægtelse er en konspirationsteori, der bygger på forestillingen om en stor jødisk konspiration, der opretholder illusionen om Holocaust. Man kan støde på Holocaust-benægtelse på nettet og i mange andre medier. I nogle lande er benægtelse af Holocaust ulovligt. Det er det ikke i Danmark. Alligevel er der grænser for, hvad man må sige, men hvor går de? Og har de ændret sig igennem historien? Er det i orden at promovere Holocaust-benægtelse eller benægtelse af andre folkedrab i ytringsfrihedens navn? Hvad taler for og imod en lovgivning på området? Til tider kan flere rettigheder kollidere med hinanden, fx når retten til at sige, hvad man vil, støder sammen med retten til ikke at blive udsat for racisme. Hvordan kan man regulere, hvad der skal siges og kommunikeres i det offentlige rum – og skal det overhovedet reguleres? Og hvordan har retten til at ytre sig udviklet sig gennem historien?
Materiale:
- Introduktion: Ytringsfrihed
- Er lovgivning mod Holocaust-benægtelse en god idé?
- Hvordan er man kildekritisk på internettet?
- Benægtelse af det armenske folkedrab
- Pressens ansvar?
Mulighed b: Historie + samfundsfag
Der findes konspirationsteorier om mange større begivenheder i historien – også folkedrab. Nogle konspirationsteorier påstår, at ofrene for folkedrabet selv var ude om det – andre teorier benægter helt, at folkedrabet fandt sted. Hvordan har forskellige konspirationsteorier som fx Holocaust-benægtelse fundet grobund, og hvordan er misinformation blevet udbredt?
Hvordan er konspirationsteorier blevet kommunikeret gennem tiden, og hvilken betydning har de fået?
Materiale
- Intolerance over for jøder
- Zions Vises Protokoller
- Hvad er hate speech?
- Holocaust-benægtelse i Mellemøsten
- Generelt om benægtelse af folkedrab