Temaer
KZ-lejre som legetøj, umenneskeliggørelse, kommercialisering af Holocaust, appropriation, provokation.
Om kunstværket
Værket Lego Concentration Camp Set (Lego Koncentrationslejrsæt) fra 1998 består af syv æsker i forskellige størrelser med legofigurer og legoklodser til at bygge en KZ- og udryddelseslejr. Libera har brugt rigtige legoklodser og sat Legos logo på æskerne, der også fortæller, at værket er sponseret af Lego – hvilket det ikke er. Værket har skabt mange reaktioner, og Lego-koncernen har forsøgt at få værket trukket tilbage. I en pressemeddelelse fastslår de, at Lego ikke har støttet Liberas værk.
Det kontroversielle i værket ligger blandt andet i Liberas idé om kommercialisering og trivialisering af KZ- og udryddelseslejrene og koblingen af børns leg med systematisk udryddelse af mennesker. Han skaber et kontrastfuldt forhold mellem positive legeminder fra barndommen og det at bygge en KZ-lejr, hvor den enkelte inviteres til at indtage rollen som enten offer eller bøddel.
Se flere billeder af værket på nettet ved at søge på: lego concentration camp set Zbigniew Libera
Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.
Polske Zbigniew Libera er selvlært kunstner og begyndte sin karriere i starten af 1980’erne, hvor han samtidig var aktiv modstander af det kommunistiske styre i Polen. I foråret 1982 blev han arresteret og idømt 18 måneders fængsel for publicering og distribution af anti-statslige publikationer. Denne periode blev afgørende for hans kunstneriske identitet og hans arbejde med at undersøge, hvordan politiske, sociale, religiøse og kommercielle vilkår påvirker os.
I sine værker ironiserer han over nutidig livsstil og kropskultur ved fx at designe en dukke med hår på benene, under armene etc. som kan barberes, og i værket Kens Tante har den velkendte slanke Barbie fået runde former. I de senere år har Libera været optaget af fotografi, især pressefotos og af den måde, hvorpå medierne bidrager til at påvirke, manipulere og forme historien gennem bestemte billeder. I serien Positives bruger han velkendte dokumentarfotos som udgangspunkt for egne iscenesatte fotos. Libera giver med sin version af motivet fotoet en helt anden betydning – de gøres "positive“. Et eksempel er Residents, hvor en gruppe mennesker er opstillet på samme måde som fotos fra koncentrationslejre under 2. Verdenskrig: bag pigtråd, klædt i fangelejrtøj; men på Liberas fotografi er menneskene smilende og ser glade ud. I værket Bush’s Dream fra 2003 laver Libera en tilsvarende "positiv“ iscenesættelse, hvor en irakisk kvinde omfavner en amerikansk soldat.
Ready-made: Værker, der består af allerede producerede genstande eller elementer herfra, som i kunst får en ny betydning eller drejning.
Appropriation: Et kunstnerisk greb, hvor kunstneren bruger et kendt motiv eller repræsentation, og giver det ny betydning eller drejning i sit kunstværk.
- Hvad handler værket om?
- Er det upassende at "lege" Holocaust, hvorfor/hvorfor ikke?
- Er der forskel på at lege cowboys og indianere og nazister og KZ-lejrfanger, hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad forbinder du normalt med Lego?
- Hvorfor tror du, Lego reagerede, som de gjorde på værket?
- Forestil dig, at Lego rent faktisk valgte at producere dette værk som legetøj, hvad ville du synes om det?
- Diskutér, om værket er kunst?
- Er der grænser for, hvad kunst om Holocaust kan tillade sig?
- Hvilke budskaber læser du i værket?