Case: P-sagen - diskrimination?

En elev finder en seddel, hvor der står 'Minus P'. Det betyder 'Minus Perker' og sætter en sag igang om diskrimination.

 © UN Photo

Baggrund

En ung elev ved en teknisk skole var i skolepraktik som tømrer og fandt en seddel på et bord, hvorpå der stod ’minus P’. Eleven spurgte sin lærer, hvad sedlen betød. Læreren forklarede, at det drejede sig om en virksomhed, der søgte en lærling til at komme i praktik. ’Minus P’ betød, at virksomheden ikke ønskede at få en ’perker’ som praktikant.

Den tekniske skole ville ikke oplyse navnet på arbejdsgiveren, og derfor lagde Dokumentations- og rådgivningscentret om racediskrimination (DRC) sag an mod skolen på vegne af tømrereleven. Sagen endte i første omgang i Østre Landsret, og her tabte DRC’s klient – altså eleven, der havde fundet sedlen. Han var nemlig uegnet til at komme i praktik (han var ikke på det stadium i sit uddannelsesforløb), lød det fra landsretten. Så fordi han ikke selv skulle have haft praktikpladsen, var han ikke i den givne sag blevet personligt diskrimineret.

Ordforklaringer

Diskrimination: Negativ forskels-behandling. Betyder at nogle men-nesker behandles anderledes på grund af fx deres køn, seksualitet eller religion. 

Racediskrimination: Negativ forskelsbehandling på grund af forestillinger om race eller etnisk oprindelse.

DRC indgav herefter en klage til FN’s racediskriminationskomite. FN fandt, at ikke bare den unge mand, men også de øvrige skolepraktikanter med anden etnisk oprindelse end dansk, var blevet stillet ringere – og altså diskrimineret – fordi den tekniske skole netop havde set bort fra dem i forbindelse med den specifikke praktikplads. FN fandt også, at tømrereleven skulle have en erstatning af den danske stat. Det har den danske stat dog nægtet.

 

Skrevet af Stine Thuge, senest opdateret februar 2015

 

Arbejdsspørgsmål
  1. Hvilke og hvis rettigheder er blevet krænket i denne sag? Se på artiklerne i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne 
  2. Hvem har krænket rettighederne?
  3. Hvad kan ligge bag virksomhedens valg?
  4. Hvad kan ligge bag skolens valg? Kan virksomhedens og skolens valg retfærdiggøres? Begrund dit svar.
  5. Hvad kan man gøre for at undgå lignende sager?
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information