Elementer i undervisningen

  • Arbejd med identifikation og med øvelser, hvor eleverne trænes i at sætte sig i andres sted.
  • Inddrag cases og sammenflet små personlige historier med den store historie. Brug fx øjenvidneberetninger.
  • Inddrag begreber, lovparagraffer, undersøgelser, statistik og perspektiveringer til større historiske eller samfundsmæssige udviklinger.

Begrebsafklaring og sprogbrug

  • Definer de udtryk og begreber, som I tager fat på. Eleverne har ikke nødvendigvis en klar forståelse af ord som racisme eller fordomme, selvom de selv bruger begreberne.
  • Arbejd kritisk med sprogbrug og styrk elevernes bevidsthed om, at ord er magt og kan såre.  

Niveau og sværhedsgrad 

  • Undgå enkle svar på komplekse sammenhænge. Inddrag hellere eleverne i de svære og komplicerede spørgsmål, der knytter sig til emnet.
  •  Giv eleverne redskaber til at diskutere og analysere med faglig argumentation.
  •  Varier de niveauer, I arbejder på. Skift fx mellem et lokalt, regionalt, nationalt og globalt perspektiv.

Materiale og metode

Erfaringer fra skolebesøg 

Læs rapporten bag den skoleundersøgelse, der er grundlaget for undervisningsmaterialet om forskellighed og fordomme.

  • Inddrag kildekritiske metoder i undervisningen, og styrk elevernes blik for at aflæse forskellige argumentationer i tekster og andet materiale.
  • Vær kritisk over for det materiale, du bruger, og undlad så vidt muligt at bruge chokerende billeder for at engagere eleverne. Inddrager du propagandamateriale eller andet ’farvet’ materiale i undervisningen, bør det gøres med omtanke og bevidsthed om, hvilket formål det tjener. Understreg for eleverne at det er propaganda, I har med at gøre. 

Læringsmiljø   

  • Vær bevidst om, hvilke normer du og dine elever taler ud fra. Gør det til en vane i undervisningen at reflektere over egne normer og ståsteder.
  • Skab et positivt indlæringsmiljø, baseret på en aktiv pædagogik og en elevorienteret tilgang. Skab vide rammer for, hvad der er ’normalt’ at gøre, mene, se ud osv.
  • Ytrer eleverne intolerante holdninger undervejs i et undervisningsforløb, anbefales det, at man behandler ytringerne på en måde, så eleven føler sig hørt, men så det samtidig markeres, at der er (gerne i fællesskab definerede) grænser for, hvordan man i klassen taler om og behandler andre mennesker eller grupper.

Personlige historier i undervisningen

Personlige historier og livsfortællinger kan vise eleverne, at mennesker, som de tror er helt anderledes end dem selv, slet ikke er det. Sådanne historier kan vise, at vi næsten altid har mere til fælles, end vi tror. Samtidig kan personlige fortællinger give et billede af den større historie ud fra den lille, personlige beretning. Det kan gøre det lettere at skabe forståelse og genkendelse hos eleverne. 

Der er mange måder at arbejde med personlige historier på, fx gennem biografier, dagbøger eller film. Eller ved at få eleverne til at invitere et familiemedlem med en interessant historie til at fortælle eller lade sig interviewe af eleverne. Endelig er det en mulighed at invitere andre personer med en særlig historie til at komme på besøg. 

Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information