Identitet

Identitet er det, der kendetegner en person og giver en oplevelsen af at være ’sig selv’. Alle har en identitet, og den er altid sammensat af mange forskellige dele. Derfor er det svært præcist at sige, hvem man er.

© DIIS

Vores identitet ændrer sig gennem livet og i forhold til de fællesskaber, vi er en del af. Man kan på én gang have en identitet som ung eller skoleelev. Eller en identitet som dansker og som del af fx et religiøst fællesskab eller en sportsklub. For nogle mennesker er det sted, de kommer fra, det vigtigste – for andre er religion afgørende. Venskaber, interesser eller job kan også have stor betydning for en persons identitet.

En del af min identitet

 

OPGAVE: En del af min identitet

1. Se filmen "En del af min identitet", hvori Adam fortæller om at være dansk jøde: www.estonemedia.dk/Identitet 

2. Læs teksten nedenfor "Det jødiske frihedsbrev – Anordningen af 1814".

3. Besvar følgende spørgsmål. Skriv minimum 3-4 linjer ved hvert spørgsmål:

  • Hvad betyder det for Adam at være jødisk?
  • Hvornår føler Adam sig jødisk?
  • Er det at være jødisk det samme som at være anderledes? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvorfor kan det være svært at fortælle, at man er jøde?
  • Hvad betyder Anordningen af 1814 for jøder i dag – ifølge Adam?
  • Diskutér, om Danmark er mere eller mindre tolerant over for minoriteter i dag end for 200 år siden? Begrund svaret.

Det jødiske frihedsbrev - Anordningen af 1814

Anordningen af 1814, også kendt som Det jødiske frihedsbrev blev en realitet den 29. marts 1814, da Kong Frederik d. 6., i kølvandet på oplysningstidens idealer om religionsfrihed, lighed og tolerance udsendte en kongelig forordning, som gav danske jøder borgerrettigheder på næsten lige fod med kristne borgere. Det betød bl.a., at jøderne fik fri bevægelighed inden for landets grænser samt mulighed for at blive optaget i lav, så de nu kunne arbejde inden for erhverv, som før havde været forbudt for dem. Anordningen betød, at jøderne reelt fik mulighed for at blive en del af det omkringliggende samfund. Anordningen af 1814 har stadig stor betydning for danske jøders forhold til det danske samfund. For mange repræsenterer den anerkendelse og inklusion i det danske samfund.

OPGAVE: Hvor kommer du fra?

Alle bliver formet af det og dem, man omgiver sig med. Vi bliver fx formet af vores familier, vores venner og de historier, vi deler med andre. 
Overvej, hvad der er din historie. Er der dele af din historie, som du ikke kender? Hvilke begivenheder i din familie har været med til at gøre dig til den, du er? 

1. Undersøg, hvor du kommer fra, og hvad din historie er. Det kan du fx gøre ved at spørge dine forældre, bedsteforældre eller andre personer i familien. Prøv også at gå på opdagelse i gamle fotoalbums. 

2. Gem nogle af de dokumenter, notater og/eller billeder, som du synes, siger noget om din historie, og hvem du er. Skriv historierne bag billederne og dokumenterne ned og sæt billederne (eller kopier) på et stykke pap sammen med historierne.  

3. Skriv derefter 2-3 ting eller begivenheder, der har overrasket dig ved din historie

4. Skriv minimum 2 ting eller begivenheder ned, som du mener, har haft betydning for dig, og har været med til at gøre dig til den person, du er i dag?

5. Se det, du har lavet, igennem og forbered et oplæg for de andre i klassen.

Tip: Hæng alle plancher med fotos og historier op i klassen

Skrevet af Stine Thuge, senest opdateret februar 2015

 

 

 
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information