Temaer
Dehumanisering, umenneskeliggørelse, medansvarlighed, offer versus bøddel, installationskunst.
Om Kadishmans værk
Schalechet (Faldne Blade) er en installation, som publikum inviteres til at træde på. Installationen består af 300 stålansigter, der ligger hulter til bulter i en bunke på gulvet. De mange hoveder vejer tilsammen over to tons. De store og små ansigter ligger rustne med åbne munde og tomme øjenhuller. Træder man på dem, vil ens skridt afgive en gennemtrængende lyd, når det ene stålansigt støder imod det næste.
Værket inddrager publikum fysisk og stiller spørgsmålstegn ved den enkeltes engagement og (med)ansvar, når man selv træder på andre – eller er vidne til, at andre mennesker bliver trådt på. Faldne Blade åbner op for refleksioner over umenneskeliggørelse, håbløshed og sætter fokus på os selv som mennesker med etisk og moralsk ansvar.
Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.
- Beskriv ansigternes karakter. Hvordan er de forskellige, og hvordan er de ens?
- Hvad betyder det for værket, at publikum kan træde på det?
- Hvilken rolle spiller den lyd, værket afgiver, når man træder på det?
- Hvilken symbolsk betydning kan du aflæse i værket?
- Kender du til grupper i samfundet, der bliver trådt på, og hvad ligger der til grund for det?
- Værkets titel er "Faldne Blade". Hvilke associationer skaber titlen?