Temaer
Gerningssteder, dark tourism, umenneskeliggørelse, dehumanisering, aldrig glemme, eftertiden, kopi versus original, historisk autenticitet, musernes rolle i erindring af Holocaust.
Om Horowitz' værk
Untitled (Arbeit Macht Frei) Uden titel (Arbejde gør fri) fra 2010 er en kopi af det berygtede skilt, der hang over indgangen til udryddelseslejren Auschwitz-Birkenau med skriften "Arbeit macht frei". Ordene er kommet til at symbolisere rædslerne fra Holocaust: Fordi fangerne blev snydt til at tro, at de kunne opnå deres frihed, hvis de arbejdede hårdt nok. Det kunne de ikke.
Værket er lavet i dimensionerne 1:1 og i stål, så det fremstår helt identisk med det originale skilt. I 2009 blev skiltet stjålet fra lejren. Det blev fundet igen efter tre dage. Skiltet var skåret i tre stykker og manglede et bogstav. To år senere blev fem polakker dømt for tyveriet, som var organiseret af en svensk nynazist. Skiltet er efter knap et års restaurering blevet svejset sammen igen og er kommet på Auschwitz-museet, mens en kopi er sat op over hovedindgangen. Når Horowitz i sit værk endnu en gang lader skiltet dele i tre, åbner han en debat omkring historisk autenticitet, museernes rolle samt bevaring af historiske gerningssteder.
Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.
- Hvilken effekt har det, at skiltet er nøjagtig samme størrelse, i samme materiale og identisk med originalen?
- Hvad tror du, nynazisten ville opnå ved at stjæle skiltet?
- Ændrer det oplevelsen, at skiltet i Auschwitz i dag er en kopi?
- Hvad tror du, Horowitz vil diskutere med kunstværket?
- Er det problematisk at blande kunst og historie, hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvordan kan kunst spille en positiv rolle i erindringen af Holocaust?
- I dag diskuteres det, hvad der skal ske med Auschwitz i fremtiden. Skal man fortsat bevare stedet eller lade det forfalde?