Om undervisningsmaterialet "Forskellighed og fordomme"

Undervisningsmaterialet består af lærebog, øvelseskatalog og elevmateriale og fungerer som et redskab til at arbejde med intoleranceproblematikker i undervisningen. Læs også om skoleundersøgelsen, der ligger bag materialet.

Baggrund

Bog og undervisningsmateriale er udarbejdet af DIIS på bevilling fra Socialministeriet. Formålet har været at udarbejde et materiale til brug i grundskolen i arbejdet med forskellige intoleranceproblematikker. 

Undervisningsmaterialet sætter spot på de forskellighed og fordomme i vores samfund: Hvad sker der, når nogle grupper af mennesker stemples som ’de andre’ i vores samfund? Hvad gør dem anderledes i andres øjne, og hvordan kan vores forestillinger om dem føre til fjendebilleder, forskelsbehandling og måske i sidste ende vold eller folkedrab?

Hvad består materialet af?

DOWNLOAD BOGEN

Hvad skal materialet?

Materialet skal give lærere redskaber til at tage intolerance op som emne i undervisningen og dermed inddrage eleverne i diskussioner om forskellighed og gøre dem mere bevidste om vigtigheden af at skabe rummelige fællesskaber.

Skoleundersøgelse og rapport

Undervisningsmaterialet er lavet på baggrund af en række skolebesøg og interviews med elever og lærere fra 7. - 10. klasse. 

I skoleundersøgelsen besøgte DIIS 10 skoler, udførte 16 lærerinterview og interview med i alt 49 elever. Disse interview har samlet set søgt svar på spørgsmål om, hvilke udfordringer og behov lærere står med, når de underviser om emner relateret til fordomme og intolerance, og hvordan elever forstår og omtaler fordomme.

Der er udarbejdet en rapport på baggrund af skoleundersøgelsen. Rapporten søger at belyse undervisningstilgange og praksisser, der kan medvirke til at styrke udsyn og åbenhed over for forskellighed.

Rapporten kan ikke ses som en forskningsbaseret analyse af fordomme og intolerance i skolen og giver ikke svar på omfanget af de problematikker, den rejser. Ligeledes giver datamaterialets omfang ikke mulighed for at drage repræsentative konklusioner undervejs.

Rapporten er udarbejdet af Tine Brøndum, ph.d.-studerende på SDU og projektleder Stine Thuge i samarbejde med seniorforsker Cecilie Felicia Stokholm Banke.

Læs rapporten fra skoleundersøgelsen

 

 
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information