Temaer

KZ-lejre som legetøj, umenneskeliggørelse, kommercialisering af Holocaust, appropriation, provokation.

Om kunstværket

Værket Lego Concentration Camp Set (Lego Koncentrationslejrsæt) fra 1998 består af syv æsker i forskellige størrelser med legofigurer og legoklodser til at bygge en KZ- og udryddelseslejr. Libera har brugt rigtige legoklodser og sat Legos logo på æskerne, der også fortæller, at værket er sponseret af Lego – hvilket det ikke er. Værket har skabt mange reaktioner, og Lego-koncernen har forsøgt at få værket trukket tilbage. I en pressemeddelelse fastslår de, at Lego ikke har støttet Liberas værk. 

Det kontroversielle i værket ligger blandt andet i Liberas idé om kommercialisering og trivialisering af KZ- og udryddelseslejrene og koblingen af børns leg med systematisk udryddelse af mennesker. Han skaber et kontrastfuldt forhold mellem positive legeminder fra barndommen og det at bygge en KZ-lejr, hvor den enkelte inviteres til at indtage rollen som enten offer eller bøddel.

Zbigniew Libera, Lego Concentration Camp Set © Bartosz Stawiarski

Se flere billeder af værket på nettet ved at søge på: lego concentration camp set Zbigniew Libera

Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.

Om Liberas kunst

Polske Zbigniew Libera er selvlært kunstner og begyndte sin karriere i starten af 1980’erne, hvor han samtidig var aktiv modstander af det kommunistiske styre i Polen. I foråret 1982 blev han arresteret og idømt 18 måneders fængsel for publicering og distribution af anti-statslige publikationer. Denne periode blev afgørende for hans kunstneriske identitet og hans arbejde med at undersøge, hvordan politiske, sociale, religiøse og kommercielle vilkår påvirker os. 

I sine værker ironiserer han over nutidig livsstil og kropskultur ved fx at designe en dukke med hår på benene, under armene etc. som kan barberes, og i værket Kens Tante har den velkendte slanke Barbie fået runde former. I de senere år har Libera været optaget af fotografi, især pressefotos og af den måde, hvorpå medierne bidrager til at påvirke, manipulere og forme historien gennem bestemte billeder. I serien Positives bruger han velkendte dokumentarfotos som udgangspunkt for egne iscenesatte fotos. Libera giver med sin version af motivet fotoet en helt anden betydning – de gøres "positive“. Et eksempel er Residents, hvor en gruppe mennesker er opstillet på samme måde som fotos fra koncentrationslejre under 2. Verdenskrig: bag pigtråd, klædt i fangelejrtøj; men på Liberas fotografi er menneskene smilende og ser glade ud. I værket Bush’s Dream fra 2003 laver Libera en tilsvarende "positiv“ iscenesættelse, hvor en irakisk kvinde omfavner en amerikansk soldat. 

Ordforklaring

Ready-made: Værker, der består af allerede producerede genstande eller elementer herfra, som i kunst får en ny betydning eller drejning.

Appropriation: Et kunstnerisk greb, hvor kunstneren bruger et kendt motiv eller repræsentation, og giver det ny betydning eller drejning i sit kunstværk.

 
Arbejdsspørgsmål
  1. Hvad handler værket om?
  2. Er det upassende at "lege" Holocaust, hvorfor/hvorfor ikke?
  3. Er der forskel på at lege cowboys og indianere og nazister og KZ-lejrfanger, hvorfor/hvorfor ikke?
  4. Hvad forbinder du normalt med Lego?
  5. Hvorfor tror du, Lego reagerede, som de gjorde på værket?
  6. Forestil dig, at Lego rent faktisk valgte at producere dette værk som legetøj, hvad ville du synes om det?
  7. Diskutér, om værket er kunst?
  8. Er der grænser for, hvad kunst om Holocaust kan tillade sig?
  9. Hvilke budskaber læser du i værket?
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information