Stereotyper

Stereotyper er stivnede, forsimplede fremstillinger af nogen eller noget, og de er ofte overdrevne og negative billeder af dét, de siger noget om. Stereotyper kan være opfattelser af, at mennesker med en særlig nationalitet, alder, handicap, seksualitet eller religiøs baggrund er på en særlig måde.

Stereotypen på 'sigøjnere' er, at de er glade, omrejsende folk, der tjener deres penge ved fx at optræde. Dette billede er fra København 1911 © Københavns Museum

Stereotyper gør ikke forskel på de personer, der tilhører en bestemt gruppe, fx romaer, muslimer eller homoseksuelle: Særlige træk og egenskaber bliver knyttet til alle personer fra gruppen, uden at der tages hensyn til, hvordan personerne i gruppen hver især opfører sig, eller hvad de kan lide, hvilke holdninger de har, eller hvor de kommer fra. En stereotyp giver ét og kun ét billede af, hvad det vil sige at være roma, muslim eller homoseksuel. 

Filmplakat for nazisterne propagandafilm "Den Evige Jøde".

Nazisterne og den jødiske stereotyp

I 1930’ernes og 1940’ernes Tyskland kunne man se plakater, film, avisforsider og skolebøger, hvor jøder var afbildet med store krumme næser, lumske blikke og store pengesække. Denne stereotyp skulle vise den tyske befolkning, at jøder var løgnagtige, skumle, pengegriske og magtbegærlige. Nazisterne fremstillede bevidst jøderne på denne måde for at overbevise befolkningen om, at jøderne var uønskede, udgjorde en trussel og skulle fjernes fra samfundet. 

Den jødiske stereotyp var altså samtidig et fjendebillede: Den fortalte den ikke-jødiske befolkning, hvem Tysklands fjende var og hvorfor. Læs mere om nazisternes antisemitisme og om Holocaust.

Skrevet af Stine Thuge, senest opdateret februar 2015

 
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information