Ordforklaring

Memorabilia: En form for souvenir, som forbinder et objekt med en bestemt historisk begivenhed eller person.

Temaer 

Personlig erindring, overført traume, provokation, satire, humor, identitet, familiehistorie, memorabilia versus kunst, brug af autentiske genstande og dokumenter.

Om Cohens værk 

Inscribed in the Book of Life (Indskrevet i Livets Bog) er en stor samling historiske nazi-dokumenter og andre memorabilia fra 2. Verdenskrig. Cohen har samlet arbejdsbøger, pas og militære ID-kort med originale stempler, klistermærker og fotos. Sølvringe, emblemer med hagekors, armbind, medaljer og et vækkeur med Hitler på er også del af værket. Disse forskellige memorabilier har Cohen fundet på loppemarkeder og i diverse små butikker. Til dokumenterne har han tilføjet ældre fotos af sin egen familie, talebobler med satiriske udsagn, victorianske glansbilleder og pornografiske postkort, som han limer ovenpå tingene eller tilføjer på anden vis.

Steven Cohen, Inscribed in the Book of Life © Maria Laub

Værket består derudover af en række andre marskandiserfund, som fx små legesoldater, porcelænsdukker og jødiske genstande i miniformat som en torah-rulle eller lysestager, der vises sammen med de modificerede nazi-dokumenter. Værket er påbegyndt i 2010, og Cohen er stadig i gang med at samle flere ting ind til værket - han siger selv, at han ikke kan lade være. Titlen Inscribed in the Book of Life er en reference til jødernes forestilling om Livets Bog, som hvert år åbnes under de jødiske helligdage. Under disse dage registreres folks gode og retfærdige gerninger i bogen. De, som har syndet, får med disse dage mulighed for sjæleransagelse og forsoning, inden bogen lukkes igen.

Steven Cohen, Inscribed in the Book of Life © Steven Cohen, foto udlånt af Stevenson, Cape Town, Johanneburg

Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.

Om Cohens kunst

Steven Cohen er hvid sydafrikaner, jøde og homoseksuel og bruger alle disse aspekter af sin identitet i sin kunst. Han er primært kendt for sine spektakulære performances, men han arbejder også med collage, installationer, video og med at sy, bygge og kreere dragter og sko til sine performances. Cohen tager udgangspunkt i temaer fra sit eget liv som fx den fortsatte ulighed i Sydafrika mellem sorte og hvide, sin jødiske arv og sin homoseksualitet. Cohen bruger ofte sin egen krop som medie og engagerer sig meget fysisk i sine performances. Afklædt, i høje stiletter og med kuriøse attributter som dyrehorn, sommerfuglevinger, en kæmpe lysekrone rundt om livet eller med en levende hane bundet fast til sit kønsorgan iscenesætter og parodierer Cohen forskellige problemstillinger, der ligger ham på sinde.

Cohen gør brug af chok og konfrontation. Eksempelvis i performancen Cleaning Vienna, hvor Cohen optræder i det offentlige rum på alle fire og skrubber fliserne på Judenplatz i Wien med en overdimensioneret rød tandbørste. Han parodierer og gennemlever tragedien og ydmygelsen på egen krop. Han har en jødisk chanukah-stage på hovedet, en dramatisk make-up, en davidstjerne på brystet og en gasmaske, der lige akkurat dækker hans køn, når han vil fremstille vilkårene for jøderne under nazismen i Østrig-Ungarn. 

Arbejdsspørgsmål
  1. Hvorfor tror du, at Cohen har behov for at finde og vise dokumenter og genstande forbundet med Holocaust?
  2. Hvilken effekt har det, at Cohen bruger autentiske memorabilier i et kunstværk?
  3. Er det upassende at sætte satiriske og pornografiske billeder i forbindelse med Holocaust, hvorfor/hvorfor ikke?
  4. Hvorfor tror du, at Cohen bruger sin egen familie og sig selv i sin kunst?
  5. Er det okay at bruge satire i forbindelse med et kunstværk om Holocaust, hvorfor/hvorfor ikke?
  6. Er der grænser for, hvornår man må bruge humor?
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information