Temaer

Massedrab, folkedrab, gaskamre, kritik af modeverdenen og store brands, kommercialisering af Holocaust, kollektiv erindring, ready-made, appropriation.

Om Sachs' værk

Ordforklaring

Ready-made: Værker, der består af allerede producerede genstande eller elementer herfra, som i kunsten får en ny betydning eller drejning.

Appropriation: Et kunstnerisk greb, hvor kunstneren bruger et kendt motiv eller repræsentation og giver det ny betydning eller drejning i sit kunstværk.

Hermès Gift Gas Youth Model (Hermès Giftgas Ungdomsmodel) er udformet som en orange giftgasdåse og lavet af emballage fra det luksuriøse franske mærke Hermès. Varedeklarationen fortæller, at dåsen indeholder stoffet Zyklon B og er illustreret med symbolet for giftigt stof – et dødningehoved og to knogler. Zyklon B var en skadedyrsgift, som under 2. Verdenskrig også blev brugt til at dræbe mennesker ved gasning. I værket er dåsen udformet, så den ligner de originale beholdere med giftgas, og den er monteret i en hvid kasse. Dåsen fremstår derved både som en farlig genstand, der bør være låst inde i et sikkerhedsskab, et nødredskab i tilfælde af særlige behov og som et værdifuldt museumsobjekt beskyttet i en montre.  

Tom Sachs, Hermès Gift Gas Youth Model © Ulrich Ghezzi

Firmaet Hermès har ingen forbindelse til produktion af Zyklon B eller handel med nazisterne. Værket er snarere en hentydning til, hvordan moden kan have en evne til at forføre masserne og "forgifte“ forbrugerne, som blindt følger det, som aktuelle trends dikterer. Værket kan også læses som en kritik af kommercialiseringen af Holocaust, forstået på den måde, at Holocaust er blevet noget, man kan tjene penge på fx via film, bøger, billetter til museer, rejser til gerningssteder etc. Her bliver Hermès Gift Gas Youth Model gjort til en vare, fordi dåsen kan forveksles med et produkt fra Hermès eller sågar en souvenir fra et gaskammer. Titlen beskriver "produktet" som en "ungdomsmodel“, hvilket tilføjer en ekstra ubehagelig dimension – det vækker tanker om de mange børn og unge, der blev dræbt i gaskamrene under Holocaust.

Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.

Om Sachs' kunst

Amerikanske Tom Sachs er kendt for at ændre brugsgenstande som fx et wc, en fryser eller en lommekniv for at skabe kritiske kommentarer til de pågældende produkter eller kendte varemærker. Også ikoner inden for teknik og design modificerer han for at skabe opmærksomhed omkring forbrug, branding og fetichisering af kendte brands. Sachs anvender helt konkret emballagen fra eksklusive mærker som Gucci, Prada og Tiffany & Co. i sine værker og har blandt andet lavet en guillotine og en revolver, hvor han placerer navn og logo centralt i værket. Logoerne får en helt ny signalværdi, når de sættes i sammenhæng med instrumenter, der kan dræbe.

Arbejdsspørgsmål
  1. Hvilke associationer skaber værket hos dig?
  2. Hvorfor har Sachs brugt et kendt varemærke/brand i sit værk?
  3. ”Mode er som fascisme, fordi den fratager os vores identitet”, siger Sachs.
  4. Hvad mener du om den sammenligning?
  5. Sachs bruger et af Holocausts mest anvendte mordvåben til at sige noget om mode, hvad synes du om det?
  6. Værket kan tolkes som en souvenir fra gaskamrene.
  7. Hvad synes du om den fortolkning?
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information