Forestillede forskelle: Konstruktionen af ”nye” og ”gamle” folk

Målet for den kommunistiske guerillabevægelse De Røde Khmerer var at gøre Cambodja til en selvforsynende bondestat, hvor alle var lige og arbejdede for en fælles sag. Ledelsen skelnede strengt mellem de cambodjanere, som altid havde boet på landet, og de, som havde boet i byerne. Byfolket blev set som landets nye samfundsfjender, blev fordrevet fra deres hjem og levede en elendig tilværelse på det nye samfunds bund.

Et af De Røde Khmerer mål var, at alle skulle arbejde som bønder i landbrugskollektiver. På billedet planter tre kvinder ris i nærheden af byen Kampot.

Udrensning for at skabe lighed

Meningen med De Røde Khmerers revolutionen var at befri eller rense fædrelandet for ideer og værdier, der ifølge de nye magthavere forurenede det ’ægte’ Cambodja. Således ville De Røde Khmerer føre Demokratisk Kampuchea tilbage til de gode gamle Angkor Wat-dage i 11-1200-tallet, hvor landet var et rigt selvforsynende landbrugsland, ubesmittet af udenlandsk indflydelse. I den politik, der blev præsenteret som en nødvendig rensning af landet, indgik blandt andet, at al uddannelse, pengeøkonomi, religion, medicin, privat ejendom mm. med ét slag skulle forbydes, og hospitaler, markeder og skoler skulle nedlægges. Ifølge De Røde Khmerer var disse ting unødvendige i den ideelle bondestat, og de blev desuden anset for kapitalistiske, imperialistiske tegn på skadelig individualisme. 

Klassekampens propaganda

De Røde Khmerer hævdede, at byboerne igennem længere tid havde levet det nemme liv i byerne, mens bønderne havde knoklet på landet. Slogans som “træer på landet, frugt i byen” skulle overbevise bønderne om, at de var blevet udnyttet. De Røde Khmerer fik således opbygget et had og en hævnlyst hos landbefolkningen ved at lære dem om klasseskellet mellem by og land, mellem kapitalister og bønder (arbejdere). Så da byboerne forlod byerne, blev de betragtet som fjender blandt landbefolkningen. Klassekampen blev et vigtigt motiv til vold og drab og dermed et vigtigt våben i folkedrabets udførelse. 

I den forfatning, som De Røde Khmerer udarbejdede, og som var en slags grundlov for regimet, blev det slået fast, at der var absolut lighed for alle borgere i landet, og at alle var garanteret arbejde og levebrød. For De Røde Khmerer var det et mål i sig selv at udligne skel i befolkningen. Klasseforskelle blev blandt andet udjævnet ved at ensrette folks påklædning. Alle fik udleveret samme sorte pyjamas-lignende klædedragt, som også toppolitikerne bar. Men til trods for alle disse lighedstiltag indførte regimet imidlertid også et helt bestemt skel mellem folk, der skulle få afgørende betydning for chancerne for at overleve.

Systematiserede forskelle

Ifølge De Røde Khmerers ledelse måtte byboerne hjælpe til med at opdyrke landområderne, hvis Demokratisk Kampuchea skulle blive det klasseløse og selvforsynende idealsamfund, som ledelsen så for sig,. Derfor blev byerne i 1975 tømt for indbyggere, som under tvang forlod deres hjem og blev anvist en arbejdslejr, hvor de skulle føre en ny tilværelse som bønder for nationen. Befolkningen i landområderne blev kaldt for ”gamle folk” eller ”basisfolk” og var hovedsageligt fattige bønder. Deporterede fra byerne blev kaldt ”nye folk” eller ’”deporterede”. De ”nye folk” udgjorde omkring 30 procent af befolkningen og havde ingen mulighed for at blive forfremmet til ”basisfolk”. De ”gamle” blev anset for at være ubesmittede og ægte cambodjanere og fik betydeligt bedre vilkår end de ”nye”, der blev anset for uforbederlige sabotører af revolutionen. 

På trods af den attraktive betegnelse ”basisfolk” kunne disse dog ikke vide sig sikre for at falde i graderne. Partiet indførte hurtigt et system, hvor ”basisfolk”, som arbejdede hårdt, var politisk tro mod revolutionen og ikke var i familie med ”nye folk” eller andre fjender af styret, blev kategoriseret som ”folk med fulde rettigheder”. Levede man ikke op til forventningerne, blev man degraderet til ”deporteret”. Midt imellem de to kategorier lå en gruppe, der blev kaldt ”kandidater”. 

Hvad kunne de have gjort?

Det ligger selvfølgelig lige for at mene, at de "gamle" burde have delt deres madrationer og undladt at angive de ”nye”. Spørgsmålet er alligevel, om man i betragtning af den herskende orden kunne forvente solidaritet fra de ”gamle folk” overfor de ”nye". Er det fx forståeligt, at de oprindelige bønder sendte aben videre nedad i systemet, hvis det kunne forhøje chancerne for egen overlevelse? Kunne man forvente, at de ”gamle” skulle have kæmpet mod diskriminationen af de ”nye”, når de også selv var underlagt en så brutal undertrykkelse? Hvad mon i givet fald ville have været resultatet, hvis flere af de ”gamle” havde sat sig op imod regimets ordrer for at beskytte de ”nye”?

Diskriminationen af ”nye folk” udmøntede sig blandt andet i, at de ”nye folk” fik tildelt mindre risrationer, hårdere arbejdsopgaver og blev udsat for strengere overvågning end de ”gamle”. ”Nye folk” var desuden tvunget til at deltage i oplysende møder, der skulle sikre, at de fik den rette revolutionære uddannelse, og at enhver rest af syndigt, kapitalistisk byliv blev uddrevet. Røde Khmer-ledelsen førte med andre ord en ekstremt selvmodsigende politik ved udadtil at hylde princippet om lighed, samtidig med de indførte en meget detaljeret politik, der gjorde forskel på folk. Forskellens alvorlige betydning kunne ses ved, at dødeligheden blandt ”nye folk” var langt langt højere end blandt ”basisfolk”. 

Solidaritet eller overlevelse?

Regimets syn på henholdsvis ”nye” og ”gamle” folk var naturligt nok anledning til en række konfrontationer mellem de to grupper. For eksempel udpegede Khmer Rouge i arbejdslejre og landsbyer ofte ”gamle folk” som opsynsmænd, der skulle overvåge de ”nye” og sørge for, at de ikke brød styrets regler. Regimet opmuntrede på den måde til, at man angav hinanden, fordi alle i ledelsens øjne måtte være interesserede i at udrense elementer, der kunne bringe revolutionen i fare. Der er derfor en del eksempler på, at ”gamle folk” anmeldte ”nye folk”, hvis de f.eks. beklagede sig over de kummerlige leveforhold. En sådan angivelse kunne betyde døden for den uforsigtige nye.

Selv om de oprindelige bønder måske nok havde det bedre end de deporterede byboere, var der også for de ”gamle” mangel på mad, medicin og andre basale fornødenheder. De ”gamle folk” levede altså også under elendige forhold og var under et betydeligt pres for at leve op til myndighedernes krav. Ofte blev hele familier af ”gamle” arresteret, hvis én – ifølge magthaverne – havde været for venlig overfor de ”nye”. 

Ren og skær frygt har været den gennemgående sindstilstand hos ”gamle” såvel som ”nye folk”. Begge grupper var ofre for en vilkårlig og uforskyldt kategorisering fra et ekstremt autoritært regime, og det er usikkert, om de ”gamle” mest har været tilskuere til regimets undertrykkelse af de ”nye” eller har prøvet at lindre de nyes relativt værre omstændigheder. I beretninger fra overlevende ofre om livet under De Røde Khmerer får man en række eksempler på, at de ”gamle folk” har udnyttet deres status til f.eks. at sikre sig mere mad og større frihed. Omvendt er der også eksempler på, at nogle ”gamle” i hemmelighed har beskyttet ”nye folk” ved for eksempel at hjælpe med det landbrugsarbejde, som de i sagens natur var bedre til. Der gives også eksempler på, at nogle ”gamle” direkte har forsøgt at fortælle de nye, at de ikke nød at være placeret højere end de tidligere byboere. I en biografi forfattet af en overlevende ”ny borger”, siger en af de ”gamle” for eksempel: 

”Du kan ikke lide os gamle, kan du? Det kan man godt se. Men hør her, kammerat, vi gamle er ikke alle sammen ens. Det var anderledes i starten af revolutionen. Da accepterede vi De Røde Khmerer. De taler blødt, men de er hårde. I vores landsby synes vi, at De Røde Khmerer har narret os. Det eneste vi kæmper for er at overleve.” 

 

 

Litteratur

Ung, Loung: De dræbte min far, på dansk ved Lars Rosenkvist, Egmont Lademann, 2002, biografi forfattet af en cambodjansk flygtning i USA. Giver uhyggeligt portræt af livet under regimet. 

Marcher, Anette og Frederiksen, Peter: De Røde Khmerer – Folkemord og forsoning i Cambodja, Forlaget Frydenlund, 2002, undervisningsbog til gymnasiet med tilhørende internetmateriale. Rummer både historisk overblik, nutidige spørgsmål og interessant kildemateriale.   

Sobol, Thomas Aue: ”Ansigt til ansigt med Cambodjas bødler” artikel om en tidligere fange i torturfængslet Tuol Sleng, der fortæller om sit syn på fortiden og opgøret med De Røde Khmerer. Bragt i MetroXpress d. 14. januar 2003
Marcher, Anette:”Stormagterne bestemmer over retsopgør” artikel om tribunalet i Cambodja. Bragt i særsektionen om folkedrab i Politiken d. 27.januar 2003
Marcher, Anette: ”Den traumatiserede folkemorder” artikel om en tidligere Rød Khmer-soldat og om, hvordan han ser på sin rolle under De Røde Khmerers revolution. Bragt iPolitiken, særsektionen om folkedrab, 27. januar 2003
 

Links

http://www.his2rie.dk er en dansk hjemmeside med en række artikler og kilder på dansk om livet under De Røde Khmerers regime. Siden er en del af undervisningsserien Det 20. århundredes historie, der består af bøger og internetmateriale til brug i gymnasieskolen. Siden og bogserien er redigeret af historiker Peter Frederiksen. Der er f.eks. interview med Khmer Rouge-ledere, bl.a. det sidste interview med Pol Pot fra 1998. Der er også eksempler på revolutionens sange og uddrag af internationale aftaler om Cambodja mm.
http://www.dccam.org/ er en engelsksproget side med adgang til materialet fra det såkaldte Documentation Center of Cambodia. Dette er en uafhængig organisation, der arbejder for at udbrede kendskabet til overgrebene under De Røde Khmerer. På siden findes bl.a. vidnesbyrd fra overlevende og løbende opdaterede oplysninger om forsoningsprocessen og retsopgøret.
 

Kilder

På dansk

”Revolutionens sange” viser forherligelsen af landbrugslivet og propaganda for bondestaten. Fundet på http://www.his2rie.dk/ (tekst 12)
Uddrag fra offerbiografier. På dansk findes Luong Ung: De dræbte min far, Egmont Lademann, København 2002. Forfatteren blev selv deporteret med sin familie fra Phnom Penh i 1975 og beretter i bogen om livet under revolutionen.

På engelsk

Him, Chanrithy: When Broken Glass Floats – Growing up under the Khmer Rouge, Norton, New York 2000. Også en skildring af barndommen under De Røde Khmerer. Forfatteren boede også selv i Phnom Penh ved De Røde Khmerers magtovertagelse.   
Yathay, Pin: Stay Alive, My Son, Touchstone, New York 1987. Biografi af overlevende fra Pol Pot regimet. Forfatteren mistede sin familie under De Røde Khmerer og flygtede til Thailand i 1977.
Dith Pran (red.): Children of Cambodia’s Killing Fields – Memoirs by Survivors, Yale University Press, New Haven 1999. Erindringer fra børn under De Røde Khmerers regime. Måske god til undervisning, fordi indlæggene er ganske korte og formuleret fra børnehøjde. 
 

Film

S-21 – The Khmer Rouge Killing Machine, Rithy Panh, 121 min. eller en kort version på 13 min., fransk, 2002.

Fransk dokumentarfilm med engelske undertekster om det berygtede cambodjanske torturfængsel Tuol Sleng. Viser et møde mellem tidligere fanger og betjente i fængslet. Findes i en forkortet version (13 min.) med danske undertekster. Kontakt Folkekirkens Nødhjælp for yderligere oplysninger.

The Killing fields, Roland Joffé, 136 min., 1984. God, men barsk spillefilm, der bygger på autentiske begivenheder, om undertrykkelse af menneskerettigheder og folkedrab i Kampuchea efter De Røde Khmerers magtovertagelse i 1973.

Arbejdsspørgsmål
  1. Hvis det kan bevises, at gamle folk medvirkede til drab eller tortur på de nye folk, fordi regimet forlangte det, skal de så straffes som medskyldige?
  2. Hvilken betydning kan det have for den igangværende forsoningsproces, at befolkningen har været lagdelt i nye og gamle folk?
  3. Kan eller bør man i Cambodja i dag gøre noget for at afhjælpe eventuelt samvittighedsnag hos de tidligere gamle folk?
Gå til kilder, arbejdsspørgsmål, materialer og anden nyttig information