AT-forløb 2012
Inspiration til forløb i AT under temaet for 2012 "Katastrofen - årsager og konsekvenser".
AT 2012: Katastrofen - årsager og konsekvenser
Emnet for AT-opgaverne er i 2012 "Katastrofen - årsager og konsekvenser". Dermed kan det være oplagt at inddrage et fokus på folkedrab i AT-opgaven ud fra en række forskellige vinkler.
For at belyse årsager til en katastrofe som folkedrab, er det vigtigt at inddrage gerningsmændenes bevæggrunde, og her er racistiske ideologier som fx antisemitisme oftest helt afgørende. Du kan derfor finde en række artikler og undervisningsforløb om folkedrab og racistiske ideologier i linkssamlingen forneden.
Ligeledes kan et relevant tema være en undersøgelse af nogle af de konsekvenser, som en katastrofe som folkedrab fører med sig. Du vil her kunne finde relevant materiale og inspiration i artiklerne under de enkelte eksempler på folkedrab, der ligger under menupunkterne "Folkedrabets efterspil".
Endelig er det oplagt at arbejde med katastrofer og folkedrabslignende konflikter med et fokus på folkedrab som konsekvens: Hvornår kan etniske konflikter være en følge eller konsekvens af naturkatastrofer eller overbefolkning?
Vi har her på siden samlet en række links til artikler og undervisningsforløb, der kan være aktuelle i arbejdet med AT. Du kan også selv søge videre på folkedrab.dk's mange artikler eller skrive til folkedrab@diis.dk for konkrete spørgsmål.
Artikler med fokus på racisme
Artikler
Nazisternes racistiske menneskesyn var centralt for Holocaust. Deres ideologi byggede på en forestilling om, at det var muligt at inddele mennesker i racer, og at der var forskel på disse racer.
En række kildetekster på folkedrab.dk er relateret til den nazistiske raceideologi, racehygiejne og Holocaust.
Som denne kilde påpeger, byggede nazisternes love om tvangssterilisering af fysisk og psykisk handikappede på den medicinske videnskabs landvindinger.
Skemaet viser, hvordan nazisterne efter indførelsen af Nürnberg-lovene skelnede mellem jøder og ikke-jøder. Det angiver desuden, hvornår man mente, at ægteskab mellem to mennesker kunne tillades.
- Litteratur:
Racehygiejne i Danmark 1920-56, Lene Koch, Gyldendal, 1996
Hitlers håndlangere: Heinrich Himmler og den nazistiske raceideologi, Allan A. Lund, Samleren, 2001
Racismetanken og klassificering af mennesker op til folkedrabet i Rwanda
Artikler
Man inddeler i dag befolkningen i Rwanda i tre grupper: hutuer, tutsier og twa-folket. Hvornår denne opdeling præcis blev etableret er der ikke enighed om, men med europæernes ankomst blev ideen om, at der var tale om forskellige etniske grupper slået fast. Dette skete bl.a. gennem udbredelsen af den hamitiske myte.
Artikel af Matthias Bjørnlund, I skyggen af et folkedrab, Den ny verden 2004.
Før og under folkedrabet i Rwanda medvirkede særligt den katolske kirke til en systematisk marginalisering og dehumanisering af først hutuer, siden tutsier. Denne politik var baseret på den såkaldte hamitiske myte og den tidligere belgiske kolonimagts kategorisering af Rwandas befolkning i forskellige etniske grupper. Artiklen beskriver bl.a., hvordan de kristne kirker i Rwanda bidrog til denne proces.