Baggrund
I Helsingør bor der mellem 1200 og 2500 romaer. Det er et af de største romasamfund i Danmark. I midten af 1970’erne oprettede kommunen særlige modtagerklasser for romaer, som de kom i, inden de kom ind i almindelige klasser. Der var forskellige problemer omkring romaernes skolegang. Mange mødte slet ikke op i skolen, og familierne havde derudover problemer med fattigdom, arbejdsløshed, lavt uddannelsesniveau og dårlige boligforhold. Derfor oprettede kommunen i 1982 den første såkaldte 'sigøjnerklasse'. Ideen med klassen var, at børnene med romabaggrund havde brug for ekstra hjælp til at lære skolerutiner, blive en del af skolens sociale samvær og for at gennemføre deres uddannelse. Romaerne skulle gå i den særlige klasse i tre måneder, og derefter skulle de tilbage i deres ’normale’ klasser. Men i stedet for, at eleverne kom tilbage, blev der i løbet af 1990’erne oprettet yderligere to ’sigøjnerklasser’ med romaer i forskellige aldre.
Problemerne med skoledeltagelsen for romaer fortsatte i Helsingør. Det fik kommunen til at trække forældrene i kontanthjælp, hvis deres børn ikke kom i skole. Ifølge kommunens egen evaluering havde de forskellige tiltag faktisk en effekt: Flere af romaerne kom mere regelmæssigt i skole.
I 2003 kom særreglerne i mediernes søgelys og fik hård kritik. Nogle mente, at kommunen gemte romaernes børn væk for at skåne de øvrige børn og deres forældre for anderledes og besværlige elever. De fleste kritikere kaldte det for åbenlys forskelsbehandling af romaerne. I 2004 blev klasserne dømt ulovlige af statsamtet, og i 2005 kom en afgørelse fra det, der i dag hedder Ligebehandlingsnævnet. Den slog fast, at ’sigøjnerklasserne’ var en overtrædelse af loven om etnisk ligebehandling.
Skrevet af Stine Thuge, senest opdateret februar 2015
Læs "Baggrund" og boksen "Lovtekster". Besvar spørgsmålene:
- Hvis ansvar er det, at børn kommer i skole og får en god grunduddannelse?
- Hvorfor mente Helsingør Kommune, at det var en god idé at oprette de såkaldte sigøjnerklasser?
- Nævn nogle af årsagerne til den voldsomme kritik af klasserne?
- Forklar med dine egne ord, hvorfor klasserne til sidst blev fundet ulovlige?
- Mener du, at klasserne var hensigtsmæssige og/eller nødvendige? Hvorfor/hvorfor ikke?